Týmto radám na chudnutie sa širokým oblúkom vyhnite


Tak ako každý rok na začiatku januára, aj teraz sa na nás vyrojilo a stále rojí nepreberné množstvo

informácií, rád, zaručených tipov, odporúčaní a návodov, ako schudnúť. Až z toho človeku brní v hlave.

A žiaľ, nielen tým, ktorí chcú schudnúť. ..

Ak patríte medzi tých, ktorí o výžive a chudnutí niečo vedia, určite si nájdete v džungli informácií o chudnutí tie, ktoré vás privedú do cieľa. Jednoducho povedané – zbavíte sa prebytočných tukov a neublížite svojmu zdraviu. Ba práve naopak.

A však  do tejto skupiny ľudí nepatríte, širokým oblúkom sa vyhnite nasledujúcim radám (či lepšie by bolo napísať bludom?), ako schudnúť.

 

 

 

Doprajte si pri chudnutí avokádo a vlašské orechy

 

Až mi oči skrížilo! To akože fakt?!

 

Neviem, kto si čo predstavuje pod pojmom „doprajte si“.

 

Ja to, že sa nemusím obmedzovať. Že si môžem – skrátka, dopriať.

 

„Pokojne si doprajte dve avokáda a hrsť orechov denne. Je síce pravda, že obsahujú veľa tukov, ale sú to zdravé tuky, z ktorých nepriberiete,“ čítam ďalej a oči mi skrížilo po druhý raz.

 

Pripomenulo mi to mail, ktorý som pred pár rokmi od kohosi dostala. Volal sa Desatero pro štíhlů líniu od Bolka Polívky. Neviem, či autorom je naozaj Bolek Polívka, ale čítalo sa to skvelo. A minimálne s úsmevom na perách.

 

V jednom bode sa píše:

 

„Kakao, brandy, topinky, dorty, chleba se sádlem, špek a klobásky neobsahujú kalorie, dyž sa jijů  ze zdravotních důvodů.“

 

V prípade tohto mailu bolo každému jasné, že ide o skvelú a veľmi duchaplnú recesiu.

V prípade tohto odporúčania však úsmev na perách môže každému súdnemu človeku akurát tak zamrznúť.

 

Pre neveriacich trochu počtovania:

 

Dve obielené a odkôstkované avokáda budú vážiť približne 400 gramov (možno aj trochu viac).  Nazrieme do energetických tabuliek potravín a zistíme, že 100 gramov avokáda má 930 kJ a 23,5 gramu tukov.

To celé krát 4 (máme 400 gramov avokáda) rovná sa: 3720 kilojoulov a 94 gramov tukov.

 

A teraz pridáme vlašské orechy:

 

Moja hrsť vlašských orechov je približne 50 gramov. Znova pohľad do energetických tabuliek potravín a zistíme, že 100 gramov vlašských orechov má 2820 kilojoulov a 60 gramov tuku. Vydelím veľkosťou mojej hrste, teda dvoma a dostaneme 1410 kilojoulov a 30 gramov tuku.

 

Spočítame obe avokáda aj hrsť orechov: 5130 kilojoulov a 124 gramov tukov.

 

Skrížilo teraz oči aj vám?

Povedané po lopate:

 

5130 kilojoulov je pre mnohé ženy, ktoré chcú schudnúť, asi 80 až 90 percent celkového denného energetického príjmu.

Pokiaľ ide o tuky, je to „prídel“ na 2 až 3 dni.

 

Ak ešte nie ste unavení z toľkých čísel, pridám ešte jedno: kilogram tukového tkaniva v sebe ukrýva okolo 28 tisíc kilojoulov. Takže – doprajte si päť dní po sebe denne dve avokáda a hrsť vlašských orechov a máte kilečko tukov navyše.

 

Energetická hodnota tukov vo forme 3 omega mastných kyselín, o ktoré ide v avokáde aj vlašských orechoch, teda tých zdravých tukov, je totiž navlas rovnaká ako energetická hodnota tých „najnezdravších“ tukov. Aj po zdravých tukoch priberiete úplne rovnako ako po nezdravých.

 

Navyše sa obávam, že nevýhody nadváhy široko-ďaleko prevýšia benefity zdravých tukov v avokáde a vlašských orechoch, o ktorých niet pochýb.

 

Gratulujem autorom takýchto „výborných“ tipov na chudnutie.

Ibaže by boli myslené tak, ako sa píše v ďalšom bode spomínaných Desatera Bolka Polívku:

 

„Obezita je nemoc a tož je potřeba pořádně se nadlábnout, aby s ňů tělo mohlo pořádně bojovat.“

 

 

 

Začnite chudnutie detoxom

 

V posledných rokoch a predovšetkým na začiatku roka (a potom to príde ešte na jar) mimoriadne obľúbená téma. A súčasne mimoriadne širokospektrálna.

Nielen, čo sa týka času – od 5-dňového detoxu až po mesačný,  ale aj čo sa týka „povolených“ a „zakázaných“ potravín.

 

Všetci nám sľubujú, že po detoxe sa budeme cítiť lepšie, ľahšie, zdravšie a že budeme chudnúť oveľa rýchlejšie.

 

Určite nikto nemôže nič namietať proti tzv. odľahčeným dňom. Sú požehnaním pre tráviaci systém mnohých z nás, najmä teraz po sviatkoch. V tomto prípade však nejde o napríklad jednodňové odľahčenie trávenia.

 

Detoxikačné programy pripomínajú ak nie hladovku, tak prinajmenšom veľmi prísnu diétu s veľmi nevyváženým jedálničkom. A tá náš organizmus nielenže neposilní, neozdraví a nedodá nám viac energie, ale práve naopak.

 

A už vôbec nenaštartuje naše chudnutie.

e-book zdarma 2

Preto nie som zástankyňa detoxu a ani ho svojim klientom neodporúčam.

 

Poviem 2 hlavné dôvody: dĺžka detoxu a zloženie jedálnička počas neho. Presnejšie, zúfalý nedostatok bielkovín.

 

Pravdupovediac, nestretla som sa ešte ani s jediným detoxikačným programom, ktorý by rešpektoval príjem aspoň minimálneho množstva bielkovín potrebného na udržanie existujúcej svalovej hmoty.

 

Keby ste mali možnosť nechať si urobiť analýzu zloženia tela pred detoxom a po ňom, zistili by ste, že po detoxe ste stratili okrem tukov aj svaly. Žiaľ.

 

Vlastne je logické, že ste prišli aj o svalovú hmotu. Tá totiž potrebuje predovšetkým bielkoviny, dostatočné množstvo bielkovín. Ak ich nemá toľko, koľko potrebuje, nastupuje proces „samopožierania“. Teda telo si bielkoviny berie z našej svalovej hmoty.

 

Prečo zdôrazňujem svalovú hmotu a bielkoviny?

Pretože tie sú pri chudnutí absolútne zásadné.

 

Bielkoviny sú kľúčovou živinou pre náš organizmus. Nedokážeme ich ničím nahradiť. Nedokážeme si ich vyrobiť (ani z tukov, ani zo sacharidov), ani uložiť do zásoby na časy, kedy ich bude mať naše telo nedostatok.

 

Z bielkovín si náš organizmus vyrába všetko, čo potrebuje: enzýmy, svalovinu, hormóny. Bielkoviny potrebuje aj náš imunitný systém na tvorbu protilátok.

 

Ak sa niekto bude snažiť vybudovať alebo udržať si svalovú hmotu, ktoré sú (aj) pri chudnutí také dôležité a nebude konzumovať bielkoviny, tak sa mu to nikdy nepodarí.

 

A ešte niečo –  svaly spaľujú 5-krát viac energie ako tu.

 

Ak počas detoxu prídeme o časť svojej svalovej hmoty, práve sme urobili prvý krok k jojo efektu. A k proteínovej podvýžive.

 

Aj preto nie som  zástankyňa 5-, 10- či neviem koľkodenného detoxu a ani ho svojim klientom neodporúčam. A už vôbec nie na naštartovanie chudnutia.

 

Hlavný dôvod, prečo ho neodporúčam, je tento:

 

Po rokoch práce ako výživová poradkyňa a po tom, ako mi cez ruky prešli stovky žien (prevažne), viem stopercentne, že jediné, čo potrebujeme pred tým, ako začneme seriózne chudnúť, detoxikovať, je naša HLAVA.

 

Jediné, čo potrebujeme, je vyčistiť z nej všetky programy, ktoré v nej máme nahraté a ktoré nás priviedli k nadváhe alebo obezite.

 

V nich je skutočná príčina našich kíl navyše. Bodka.

 

Kým tak neurobíme, budeme sa ustavične hojdať na vlne chudnutia a priberania.

 

Otázka teda nestojí tak, ktorý detox a koľkodňový, ale AKO zmýšľam o sebe, o jedle.

 

Jediný a najväčší problém je, že si málokto z nás chce pripustiť, že je to aj jeho problém J

 

 

(Pokračovanie)

 

 

Maja Hlavandová

 

Ilustračná fotografia: Pixabay

 

e-book zdarma 2

 

 

 

Chcete dostávať tipy na štíhlu líniu?

Zanechajte mi na seba kontakt a ja vám horúce novinky pošlem.


O Maria Hlavandová

Vitajte na mojej webovej stránke. Volám sa Maja Hlavandová a pomáham ľuďom pochopiť, prečo sa im zmenšilo oblečenie v skrini a ako to urobiť, aby aj tanier bol plný chutných jedál, aj chudnutie bolo príjemné a bez jojo efektu.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *