Ako si splniť svoj sen a schudnúť


Lenka Michálková-chudnutie-Štúdio Harmónia-náhľadPrvýkrát sme sa stretli na jednom podujatí, ktoré organizačne zabezpečovala. Veľmi milá, príjemná, s neprehliadnuteľnou charizmou. A sexi jamkou v líčku.

Stretli sme sa potom na podobných podujatiach ešte viackrát. Až raz – keď sa dozvedela, kde pracujem, si – možno viac pre seba – vzdychla:

–      Keby som tak mohla schudnúť, stačilo by mi 5-6 kíl a bola by som šťastná.

Že nezostalo len pri želaní, už asi tušíte, inak by ste nemohli  čítať nasledujúce riadky, však?

Keď sa na ňu dnes pozriem, hovorím si:

Klobúk dolu a palec hore. To, čo dosiahla, je naozaj skvelé.

Nielenže schudla 11 kíl, ale čo je najpodstatnejšie, všetky tie kilá boli len čisté tuky. Pre tých, čo majú možno menšiu obrazotvornosť – presne 44 štvrťkilových balení tuku!

Svalovej hmoty jej neubudlo ani „fň“.

A to je presne rozdiel medzi chudnutím a „chudnutím“.

Ako sa to všetko udialo, prezradí v rozhovore už ona sama: Lenka Michálková, spolumajiteľka online marketingovej agentúry LeRan Studio.

 

–      Aké boli tvoje skúsenosti s diétami skôr, ako sme sa stretli?

 

Nikdy som nevedela, čo robím dobre a čo zle. Niekedy som išla s váhou dole a vtedy som sa tešila. Bolo to však veľmi frustrujúce, lebo som si nemohla nikdy nič dopriať. Po čase ma už prestalo baviť nejesť, čo mi chutí. A tak som sa prejedla, potom som si to vyčítala a išla som s hmotnosťou viac-menej nazad.

 

–      Kedy si si „naordinovala“ prvú diétu? Koľko si mala rokov?

 

Asi pätnásť. Ale už aj predtým som rozmýšľala, prečo sú iné dievčatá štíhlejšie, krajšie.

 

–       Pamätáš si, aké to boli diéty?

 

Čo môže človek, keď má pätnásť rokov, vedieť, čo má správne robiť? Vtedy som najmä veľa športovala, hrávala som basketbal, takže som v podstate len pridávala pohyb a stravu až tak veľmi neriešila. Až neskôr som odstránila sladkosti,  aj mäso. Jedávala som veľa cestovín, čo som teraz zistila, že bolo úplne zle.

 

–      Čím si vysvetľuješ, že napriek tomu, že si veľa športovala, vyradila sladkosti, sme sa napokon stretli u mňa v Štúdiu, lebo si mala vyššiu hmotnosť, ako by si mala mať?

 

Teraz to vidím tak, že moja strava neobsahovala dosť bielkovín a vlákniny, že som jedla veľa sacharidov a že som ju mala  nerovnomerne rozloženú počas dňa. Niekedy som sa nechávala akoby úplne vyhladovieť a potom som  zjedla viac, ako by som v skutočnosti mala.

 

–      Prečo si sa pred tým čosi vyše rokom rozhodla, že chceš schudnúť?

 

Možno som si povedala, že kedy už budem pekná, ak nie teraz (smiech)? Lebo viem, že napríklad po pôrode, po tridsiatke, tridsaťpäťke sa už metabolizmus spomaľuje. No nechystám sa to mať ako výhovorku v mojom vyššom veku, vždy sa dá vyzerať a cítiť sa lepšie. Ako dieťa som mala vždy vízie, ako budem vyzerať, tak som si povedala, že teraz je ten čas, kedy by som mala vyzerať najlepšie. A tak sa aj teraz cítim.

 

–      U teba bolo zvláštne, že aj si veľmi chcela, ale súčasne aj pod vplyvom predchádzajúcich pokusov schudnúť a akéhosi kolotoča chudnutia a priberania, si sa aj veľmi bála, že sa ti to zase nepodarí. Argumentovala si, že nemáš pevnú vôľu. Čo si myslíš dnes? Lebo veľa ľudí argumentuje tak isto ako ty, že sa im nepodarí dosiahnuť vysnívanú hmotnosť, lebo nemajú pevnú vôľu.

 

Nie, myslím si, že je to skôr nevedomosť, čo má človek jesť. Myslím si, že pevnú vôľu mám, no môj problém je aj to, že jedlo naozaj milujem! Tiež rada varím. Zorientovať sa v tom, čo a kedy mám jesť, bolo to, v čom si mi ty najviac pomohla, v čom ma to zmenilo.

Myslím si, že je to v tom, že telo si niekedy tak niečo pýta, že si myslíme, že keď ho nevieme ovládať, že to je tá pevná vôľa. Ale to nie je to. To je to, že sme ho dostali do hypoglykémie, do stavu, keď už má vlčí hlad a vtedy sa to už poriadne ani ovládať nedá.

Ide o to, že musíme vedieť, ako sa tam nedostať. Teda rozdiel je v tej nevedomosti, že kedy mám jesť, čo mám jesť a koľko. Toto je najdôležitejšie. Ešte si pamätám, že si mi raz povedala: “najväčší nepriateľ chudnutia je hlad!” A s tým maximálne súhlasím.

 

–      Zaujímavé v tvojom prípade bolo, že na rozdiel od mnohých iných, ktorí ani len netušia, ako by mala vyvážená strava vyzerať, ty si predsa len o tom dosť vedela.

 

Nie až toľko, koľko viem teraz. Ale áno, niektoré veci som vedela, ale ako keby som im neverila, lebo predtým som vyskúšala toho toľko, že som si myslela, že všetko je blud. Nevedela som však dovtedy, čo presne telo potrebuje. Mala som nejaké vedomosti, ale nevedela som sa zorientovať, čo z toho, čo viem, je správne. Lebo veľa informácií, ktoré som mala, bolo úplne protichodných.

Asi preto som už neverila ničomu. Napriek tomu, že nejaké informácie som už mala, keď som za tebou prišla. A práve toto si myslím, že je dôvod, prečo sa mnohí ľudia vzdajú už pred “bojom”.

 

–      Výsledok, ktorý máš, si dosiahla už po piatich mesiacoch a odvtedy (7 mesiacov) si novú hmotnosť držíš. Prekonala si teda už aj to najkritickejšie obdobie, ktoré nastáva po dosiahnutí vysnívanej hmotnosti.  A to bola ďalšia vec, ktorej si sa až panicky bála – jojo efektu.

 

Nebála som sa toho, že neschudnem do určitej hmotnosti, hoci som si nemyslela, že sa mi podarí až toľkoto tuku dať dole. Ale áno, presne to bolo to, čoho som sa najviac bála – že sa dokážem zaťať na určitý čas, ale potom to vždy ide hore kvôli tomu, že mi nestačí energia. Preto som sa bála udržiavačky.

Ale zistila som, že som si zmenila návyky. A to je podľa mňa úplne najpodstatnejšie. Keď zmeníte svoje myslenie o jedle. A napríklad vďaka tebe som sa prestala aj obviňovať, keď som raz za mesiac alebo mesiac a pol dostala chuť na čokoládu. Prosto sme si to povedali, že je to normálne. Že keď sa budem zožierať tým, že si ju nesmiem dať, tak sa dostanem do psychického stavu, keď sa aj tak znova prejem, lebo si to neodpustím a poviem si, že všetko je v háji. Ale nie je.

Teraz sú Vianoce, samozrejme, že sú koláče, majonézové šaláty. Aj ja som si dala a cítim, že mám na sebe niečo navyše, niečo, čo tu nemá byť. Ale viem, že sa z toho nezbláznim, lebo moje návyky sú už správne. Čiže viem, že to pôjde dole. Som vyrovnaná a vôbec si to nevyčítam.

Akurát cítim potrebu dať to preč a už sa teším, ako budem zase normálne jesť. Čiže nevyčítať si jednorazové „zhrešenie“ a neurobiť na základe toho kríž nad všetkým dobrým, nad všetkými tými 99 dobrými vecami, ktoré som dosiahla.

 

 

Lenka predtým a teraz spolu

 

 


 

Dátum                           Hmotnosť v kg           Tuky v kg             ATH v kg *                       Metabolický vek

November 2014                74,4                               24                     47,8                                           38

Teraz                                   62,3                               13                     47,9                                           14

 

*Aktívna telesná hmotnosť

 


 

 

–      Pamätám si, ako si mi raz povedala, že  potrebuješ byť štíhla a cítiť sa dobre aj preto, lebo ti to pomáha po pracovnej stránke. V čom? Ako?

 

Vtedy som sa iba domnievala, že u mňa je to takto, lebo som nikdy nebola úplne spokojná a teraz som skoro úplne spokojná (smiech). Nehovorím, že nie som sebavedomá, som, ale nie vo všetkých situáciách. A vždy to bolo preto, že som išla na pracovné stretnutie s tým, že keby som teraz vyzerala lepšie, tak by som určite do toho dala viac. Lebo teraz je kúsok môjho ja utiahnuté a bojí sa niečo povedať.

Mala som nižšie sebavedomie a myslela som si, že si nemôžem dovoliť povedať niečo. Toto som sa iba domnievala, že to takto bude, ale teraz viem, že to tak naozaj je. Teraz chodím na obchodné stretnutia s tým, že som sama so sebou  v rovnováhe a psychicky mi to pomáha – teda že ja som OK a už ideme riešiť iba to, čo potrebujeme riešiť, a nie ešte aj nejaké hlúpe veci v hlave.

 

–      To, čo ja vidím na tebe, je nielen krásna štíhla postava a neporovnateľne lepšia a krajšia pleť, ale aj oveľa väčšia vnútorná vyrovnanosť, pohoda, ktorá z teba ide. Čo hovorilo na tvoju zmenu tvoje okolie?

 

Napríklad veta: Vyzeráš skvele! Máš peknú postavu! Alebo A to čo si robila? To vďaka tancovaniu, však? Odpovedám, že tancovanie je super a pomáha mi, ale že základ je naozaj strava. Lebo aj predtým, keď som mala o 12, 13, 14 kíl viac,  som cvičila 3 až 4-krát týždenne a bola som taká, aká som bola.

Teda nie je to len cvičenie, základ je strava. Naozaj 80 percent strava a 20 percent pohyb. Úplne s tým súhlasím.

 

–      Je deň pred Silvestrom, mnohí bilancujú, obzerajú sa, aký rok majú za sebou. Aký bol ten tvoj?

 

Som veľmi šťastná! Nemôžem povedať, že by sa mi začínalo ťažko chudnúť, veď to bolo to, čo bolo u mňa prirodzené už 12 rokov (smiech). Skôr ma prekvapilo, že udržiavanie vôbec nebolo ťažké. Samozrejme, mala som obdobie, keď som išla s hmotnosťou trochu hore, nejaké dve tri kilá.

Vôbec však nebolo ťažké udržať sa v novom návyku. Myslela som si, že sa zopakuje to, čo vždy predtým –  že po čase nebudem mať dosť energie a skončím. Ale tentoraz to bolo iné.

 

 

–      Ak by ti teraz niekto položil otázku: Je chudnutie ťažké, alebo ľahké? Čo by si odpovedala?

Myslím si, že veľmi pomáha, ak vás partner chápe a ak chce tiež zdravo žiť. Keď navyše vidí, ako sa dobre cítite, ako ste plný energie a začne chcieť aj on, tak je to veľmi veľká pomôcka. Moja strava je presne taká, ako mi radíš. Samozrejme, nedodržiavam to 100-percentne, povedala by som, že tak na 80 percent.

Snažím sa jesť tri hlavné jedlá plus desiata a olovrant. Na raňajky si dávam koktejl, občas aj na večeru, snažím sa, aby jedlo obsahovalo dosť bielkovín aj vlákniny. Je dôležité obmieňať stravu a inšpirovať sa rôznymi receptmi.

A keď viem, aké zložky má jedlo obsahovať, tak sa to vždy dá urobiť tak, aby nám chutilo a bolo to pre nás aj zdravé.

 

–      Čo ti pomáhalo najviac, keď si mala nejakú krízu alebo miernu stratu motivácie?

 

Mne napríklad – možno to teraz bude vyzerať, že som narcis (smiech)  – keď som sa len prešla po ulici a keď som si všimla, že sa páčim. Podľa mňa to žena prosto potrebuje. Uvedomila som si, že sa toho nechcem  zbaviť. Keď človek postupne starne, už je to iné, ale stále môžeme byť krajšie, ako keď sme tučné. Mám rada seba samú, ale chcem sa páčiť aj ostatným, to ma poháňalo. Myslím si, že je veľmi príjemné pozerať sa na pekných ľudí. Aj mne je to príjemné.

Vždy som sa o seba starala, ale teraz som veľmi šťastná a nechcem sa toho vzdať už nikdy. Aj keď sa spätne pozerám na svoje fotky, hovorím  si– prečo mi moji známi a priatelia  nepovedali, že by som mala schudnúť? Viem, že by som to psychicky v tej chvíli možno zniesla horšie zniesla, ale myslím, že by mi to pomohlo. A mohla som sa takto výborne cítiť už skôr.

Nechápem však,  prečo som s tým niečo rozumnejšie nespravila dávnejšie? Akoby som to nechcela vidieť.

Teraz je trend mať sa rád taký, aký som, aj partner nás má mať rád takých, akí sme. Dobre, majme sa radi takí, akí sme, možno aj povahovo môžeme na sebe pracovať, nemáme sa stresovať a byť vyrovnaní, ale nazdávam sa, že jeme veľa a zle a nie sme pekní.

A ďalšia vec je, že je to spojené aj so zdravím. Keď dávame telu to, čo potrebuje, nie viac a nie menej, je tiež šťastné a zdravé a potom aj my. Ak sa človek necíti dobre fyzicky, trebárs preto, že je tučný, tak sa to odráža aj na jeho psychike, tá sa zase odráža na jeho vzťahoch s ľuďmi a kruh sa vlastne uzatvára. Môžeme, vieme sa cítiť aj lepšie.

 

–      Ak by si mala povedať tým, ktorí trebárs ešte váhajú, či majú niečo robiť so svojou hmotnosťou, ktorí nevedia, či to stojí za to, ktorí sa obávajú, či to zvládnu alebo sú presvedčení, že to nezvládnu, čo by to bolo?

 

Môžem hovoriť len za seba, ale išla by som do toho, ak by som už sám/sama pri pohľade do zrkadla videla alebo cítila,  že by som mala niečo robiť. Za seba hovorím, že som šťastnejšia, napriek tomu, že je to len jedna z veľa vecí, ktoré ľudí robia šťastnými. Mne to veľmi, veľmi pomohlo. A nejde len o chudnutie. Aj kvázi štíhli ľudia sa môžu cítiť lepšie, keď si napríklad spevnia telo, dobudujú svalovú hmotu. A to strava dokáže. Pohyb je samozrejme dôležitý, no začala by som zmenou vo zvykoch v stravovaní.

 

–      Čo ti teda predchádzajúce mesiace dali?

 

Poznanie, že to nie je o tom, že odteraz už vôbec nikdy nebudem jesť nič sladké a že sa už nikdy nedotknem chleba napríklad. Mne na tom vyhovuje to, čo si ma naučila, všetky tie rôzne triky, ako minimalizovať nejaké prehrešky, aby mali čo najmenší dosah na moje zdravie a postavu. Napríklad pomôcky pri práci s glykemickým indexom alebo ako prežiť Vianoce v pohode, ale aj ďalšie.

Ak by som mohla dať radu tým, ktorí chcú schudnúť, bolo by to, aby si našli niekoho takého, ako som si ja našla teba. Niekoho, s kým sa budú môcť poradiť. Ako keď som ti raz zatelefonovala, ježiš, ja som dve kilá pribrala a aj tak mám strašnú chuť na čokoládu, čo mám robiť?

Neviem, či sa pamätáš, ale vtedy si mi povedala, veľmi presne sa na to pamätám:

„Nadýchni sa, rozpusti si vlasy, rozopni horný gombík na blúzke a pochváľ sa, aká si super a krásna! Dobre, pribrala si dve kilá, ale schudla si deväť, takže sa upokoj.“

A to mi veľmi pomohlo. Lebo predtým som mala tendenciu trestať sa a vyčítať si každý prehrešok. Vtedy si mi dala iné zmýšľanie do hlavy.

Ak by som mala povedať konkrétne a prakticky, začala by som vylúčením sladkých nápojov a cukru (aj toho hnedého) a z večere by som výrazne ubrala sacharidy (chlieb, prílohy) a nezabúdať na pitný režim!

Čo je však podľa mňa veľmi podstatná zmena, je váš mentor alebo poradca, ktorý vám pomôže v tomto svete presýtenom informáciami zorientovať sa v zdravej životospráve a zmeniť myslenie o jedle.

 

Tak čo poviete, zaslúži si Lenka klobúk dolu a palec hore?

Za mňa určite. 🙂

O mesiac si budete môcť prečítať ďalší príbeh.

Alebo hoci oddnes začať písať ten svoj. Tak ako to urobila Lenka.

Za pár mesiacov si splnila sen, o ktorom snívala 16 rokov.

 

Maja Hlavandová

P.S. Ak si myslíte, že by Lenka a jej príbeh mohli niekomu z vašich blízkych, priateľov, známych pomôcť a dodať mu odvahu, prepošlite mu ho. Alebo ho zdieľajte na FB, nikdy neviete, komu tým môžete pomôcť zlepšiť a skrášliť život.

 

 

Chcete dostávať tipy na štíhlu líniu?

Zanechajte mi na seba kontakt a ja vám horúce novinky pošlem.


O Maria Hlavandová

Vitajte na mojej webovej stránke. Volám sa Maja Hlavandová a pomáham ľuďom pochopiť, prečo sa im zmenšilo oblečenie v skrini a ako to urobiť, aby aj tanier bol plný chutných jedál, aj chudnutie bolo príjemné a bez jojo efektu.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *