Ako súvisí chudnutie, diéta, nádcha a chlapi?


chudnutie-nádcha-baktérie-2Všimli ste si niekedy, ako sa správajú muži v supermarkete pri pokladnici? Výsledok môjho dlhodobejšieho pozorovania je takýto:

 

Najskôr počkajú, kým im pokladníčka nablokuje všetok tovar, potom zaplatia a až potom ho začnú ukladať do tašky alebo do nákupného vozíka.

 

Teraz asi vôbec netušíte, kam týmto úvodom mierim a  že čo má chudnutie a nádcha spoločné so správaním mužov v obchode, však?

 

Je to veľmi jednoduché. Tak ako muži, teda aspoň zvyčajne a aspoň väčšina, nevedia robiť dve veci súčasne (páni, naozaj nič v zlom, vy zasa viete lepšie zaparkovať auto…), tak nevie ani naše telo robiť dve veci súčasne, teda aj chudnúť, aj sa snažiť vystrábiť z nádchy.

 

Prečo je to tak, o tom niekedy nabudúce, teraz sa pozrieme skôr na to, čo môžeme robiť, aby naše chudnutie bolo úspešné a nezastavila ho taká prozaická vec ako je nádcha či bežné nachladnutie. Obe sú totiž v súčasnom jesennom období totiž veľmi aktuálne.

 

Nádcha zastaví vaše chudnutie aj na tri týždne

Áno,  obyčajná, banálna nádcha, o ktorej sa hovorí, že liečená trvá 7 dní a neliečená týždeň, vás vyradí z chudnutia pokojne aj na tri týždne. Verte-neverte, až na takéto dlhé obdobie sa môže ručička na vašej váhe zaseknúť a nie a nie sa pohnúť smerom dolu.

 

Možno si teraz poviete, že to nie je pravda, že keď ste boli naposledy „nádchoví“, nepribrali ste, naopak, schudli.

 

Žiaľ, musím vás sklamať. Ak vám váha (naozaj dosť výnimočne) ukázala aj menej kilogramov, analýza zloženia vášho tela by vám zas ukázala, že to, čo ste „schudli“, neboli tuky, ale svaly a voda. A to za chudnutie – ako už viete – nepovažujeme.

 

Riešenie je na prvý pohľad veľmi jednoduché – ak chcem chudnúť, musím podporiť imunitný systém, aby som nedostala nádchu. Je to logické a je to pravda.

 

Má to však jeden háčik, ktorý sa vás bezprostredne týka, ak máte nadváhu alebo ste obézny.

e-book zdarma 2

Háčik sa volá imunitný systém a nadváha a obezita

Vyzerá to, ako keď si pes naháňa svoj chvost. Obézni ľudia sú náchylnejší (aj) na infekčné ochorenia, majú horší imunitný systém.  Normálna hmotnosť je teda cestou aj na vybudovanie lepšieho imunitného systému.

 

Ak ste sa však rozhodli schudnúť a začali ste diétovať, zrejme ste si vykopali ďalšiu prekážku. Väčšina diét je totiž postavená na dennom kalorickom príjme, ktorý sa pohybuje okolo 5000 – 6000 kJ. A to je hranica, pri ktorej sa hovorí, že je veľmi náročné stravou zabezpečiť telu všetky živiny, aby mohol správne fungovať aj jeho imunitný systém. Stručne to môžeme vyjadriť takto:

 

Málo kalórií = málo živín = oslabený imunitný systém = choroba = nechudnem.

 

Aj bielkoviny, tuky a sacharidy

Na jeseň sa snažíme akosi automaticky konzumovať viac vitamínov a minerálnych látok, aby sme podporili svoj imunitný systém.

 

Viete však, že na správne fungovanie imunitného systému má dôležitý vplyv nielen množstvo vitamínov a minerálnych látok, ale že rovnako dôležité sú aj ostatné zložky potravy – bielkoviny, sacharidy, tuky? Samozrejme, tie správne a v správnom pomere.

 

Napríklad o proteíne a jeho súvislosti s chudnutím už určite viete. Proteín nám pomáha budovať beztukovú svalovú hmotu. Proteín však ovplyvňuje aj schopnosť nášho tela bojovať s chorobami.

 

Netušíte ako?

 

Náš imunitný systém má svoje špeciálne jednotky, biele krvinky. Ich úlohou je hľadať a potom aj zničiť útočiace vírusy a baktérie. No a na výrobu týchto protilátok naše telo potrebuje práve proteín.

 

Ak ho teda budete mať v strave málo, nepomôže vám, ani keby ste pojedli všetky vitamíny sveta.

 

Rovnako tak by vo vašej strave nemali chýbať 3-omega mastné kyseliny (vylúčili ste zo stravy všetky tuky, aby ste schudli?). Hoci ešte nie je celkom presne jasný mechanizmus ich „protizápalového“ pôsobenia v našom tele, tento ich účinok sa vo všeobecnosti uznáva.

 

Určite ste už počuli, že 70 % našej imunity je v tráviacom trakte. Neviete si to celkom dobre predstaviť? Je to jednoduché, aj zložité zároveň.

 

Náš tráviaci systém je domovom biliónov baktérií . Niektoré pomáhajú tráviť vlákninu (dobre sa zamyslite, či ste zo stravy kvôli chudnutiu nevylúčili napríklad strukoviny či celozrnné pečivo), vyrábať niektoré vitamíny.

 

Mať v tráviacom trakte veľa dobrých, tzv. priateľských baktérií, znamená, že budú môcť zvíťaziť nad tými druhými, tzv. nepriateľskými baktériami a tak nás pomôžu ochrániť pred chorobami. K slovu teda prichádzajú najmä kyslomliečne výrobky, fermentované a napríklad aj naše slovenské zlato – bryndza.

 

Vitamíny a minerálne látky na skompletizovanie

O význame zeleniny a ovocia pre naše zdravie a štíhlu líniu nikto nepochybuje. A hoci dôležité sú všetky vitamíny a minerálne látky v nich zastúpené, v rámci prevencie pred nachladnutím sú na prvých miestach zinok, selén, železo, meď a vitamíny A, C, E a B6 a kyselina listová.

Kde ich hľadať a aké množstvo ich potrebujeme?

 

Zinok – múka, chlieb, strukoviny (fazuľa, hrach, sója), hovädzie a bravčové mäso, pečeň, hydina, vajcia, ryby, ustrice, syry, orechy, tekvicové semienka, pčeničné klíčky, sezamové semienka.

Dennú odporúčanú dávku nájdeme napríklad v  1 porcii dusenej hovädzej roštenky

 

Selén – dary mora, bravčové, hovädzie a teľacie obličky, pečeň, srdce, vaječný žĺtok, obilniny, kukurica, celozrnné výrobky, ovsené vločky, hnedá ryža, huby, cibuľa, cesnak, brokolica, zeleniny, pšeničné klíčky, rajčiny, avokádo, šošovica.

Jeho dennú potrebu pokryje 1 ½ konzervy sardiniek.

 

Železo – ryby, melasa, hovädzia a teľacia pečeň, hovädzie a jahňacie mäso, sušené marhule, orechy, sezam, semená slnečnice, tekvicové semená, ľan, mak, kokos, hrozienka, pšeničné klíčky, otruby, strukoviny, listová zelenina, pažítka, petržlenová vňať.

Jeho dennú potrebu pokryje napríklad 300 gramov kuracej pečene

 

Meď – strukoviny (hrach), špenát, šalát, artičoky, avokádo, cesnak, huby, paradajky, celozrnné výrobky, raž, zemiaky, čokoláda, kakao, orechy, kešu orechy, sója, celozrnné cestoviny, bravčová, hovädzia pečeň a obličky.

Jeho dennú odporúčanú potrebu pokryje napríklad 1 a ½ hrsti kešu orieškov.

 

Vitamín A – rybí tuk, pečeň, vajcia, mlieko a mliečne výrobky, mrkva, tmavozelená a žltá zelenina, žlté ovocie.

Jeho denné odporúčané množstvo pokryjú napríklad 4 lyžice uvarenej mrkvy.

 

Vitamín C –  citrusové ovocie, šípky, petržlen, čierne ríbezle, kapusta, zelená listová zelenina, paradajky, paprika, kel, karfiol, zemiaky.

Denné odporúčané množstvo pokryjú napríklad 2 stredne veľké pomaranče.

 

Vitamín E (tokoferol) – obilné klíčky, rastlinné oleje, orechy, sójové bôby, zelená listová zelenina, celozrná múka, vajíčka, obilniny, raby.

Denné odporúčané množstvo pokryjú napríklad 3 lyžice slnečnicového oleja.

 

Vitamín B6 (pyridoxín) – syry, mlieko, mäso, banány, droždie, obilné klíčky, vajcia, sardinky, zemiaky, celozrnný chlieb.

Denné odporúčané množstvo pokryjú 2 ½ ks obľúbeného avokáda.

 

Kyselina listová – čerstvá listová zelenina, vnútornosti, vajcia, orechy, pečeň, mäso.

Dennú odporúčanú potrebu pokryje napríklad 12 lyžíc uvareného špenátu.

 

Čo na záver?

Každé nachladnutie či nádcha zastaví naše chudnutie. Ak sa vrátime na začiatok článku, telo – tak ako muži – nevie súčasne bojovať s vašimi tukmi, aj s vaším nachladnutím. A hoci sa nám to vôbec nemusí páčiť, samo si určí priority, poradie. Najskôr sa musí vyrovnať s chorobou a až potom  začne s našou pomocou znova bojovať proti tukom.

 

Riešenie? Zabudnite na diéty, chudnite zdravo a s úsmevom. Čo totiž nášmu imunitnému systému a chudnutiu okrem nevhodnej stravy tiež škodí, je fyzický aj psychický stres.

 

Takže – zdravo a s úsmevom! Držím vám palce a keby ste si nevedeli rady, zatelefonujte alebo dajte vedieť prostredníctvom kontaktného formulára.

 

Maja Hlavandová

Ilustračné foto: pixabay.com

 

 

 

 

Chcete dostávať tipy na štíhlu líniu?

Zanechajte mi na seba kontakt a ja vám horúce novinky pošlem.


O Maria Hlavandová

Vitajte na mojej webovej stránke. Volám sa Maja Hlavandová a pomáham ľuďom pochopiť, prečo sa im zmenšilo oblečenie v skrini a ako to urobiť, aby aj tanier bol plný chutných jedál, aj chudnutie bolo príjemné a bez jojo efektu.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *