Chcete schudnúť? Nevážte sa!


Chcete schudnúť_ nevážte sa_pixabay_free

Asi to znie na prvý pohľad či na prvé prečítanie nelogicky. Chcem schudnúť, a nemám sa vážiť? Ako potom zistím, koľko som schudol/schudla? Nuž, pravda je taká, že ručička na váhe vám na túto otázku vôbec nemusí dať správnu odpoveď. Prečo?

Poďme na to od podlahy. Čo vás viedlo k rozhodnutiu schudnúť? S najväčšou pravdepodobnosťou vaša nespokojnosť s tým, ako vyzerá vaša postava a možno už aj zdravie. To, ako vyzeráte a v akom stave je vaše zdravie, však nesúvisí ani tak s tým, koľko kilogramov vážite, ako s tým, koľko z vašej váhy vážia tuky.

 

Povedané po lopate, nadváha nie je zvýšený počet kilogramov, ale zvýšené množstvo tukov.

 

Ak by ste vedľa postavili dvoch mužov, z ktorých by každý vážil rovnakých 90 kilogramov, ale u jedného by tuky tvorili napríklad 30 kilogramov a u druhého 10 kilogramov z jeho hmotnosti, nielenže by vyzeral každý úplne inak, ale aj zdravotne by každý z nich na tom bol zrejme inak.

 

Rozdiel je práve v množstve tukového tkaniva, ktoré je u každého z nich iné. To je jeden z dôvodov, prečo vám váha nemusí dať správnu odpoveď.
Druhým je, že váha vie byť pekná potvora. Viem, že to viete, ale teraz mám na mysli niečo iné ako vy. Váha je potvora v tom zmysle, že vás dokáže veľakrát úplne oklamať v tom, čo vám ukáže. Najmä, ak sa na ňu spoliehate a vážite sa aj niekoľkokrát do týždňa.

 

Stačí totiž, aby ste napríklad deň pred tým zjedli viac sacharidov alebo niečo viac slané a už sa ručička na váhe pohne aj o kilo, kilo a pol nahor v porovnaní s predchádzajúcim dňom. (U žien ešte aj ďalší dôvod – obdobie pred menštruáciou a počas nej.) A vás buď chytí panika a ešte viac si znížite prídel jedla, alebo si poviete, že to aj tak nemá význam a poriadne si doprajete.

 

Ani jedno, ani druhé riešenie nie je správne, lebo nevedie k cieľu, ktorý ste si dali.

 

Čo v takom prípade? Stačí použiť ZSR, teda zdravý sedliacky rozum. A trochu matematiky. Na to, aby to kilo, kilo a pol, čo vám ukázala ručička na váhe, boli tuky, museli by ste zjesť navyše napríklad kilo, kilo a pol čokolády. Jeden kilogram tukového tkaniva v sebe ukrýva totiž 27 tisíc kilojoulov. To je približne ten kilogram – kilogram a pol čokolády. Alebo si dať navyše 8 porcií klasického knedlo, vepřo, zelo.

 

Dosť nereálne, však?

 

Čo to teda tá potvora váha ukázala? Asi vodu, ktorú vám telo zadržalo, lebo ste možno zjedli viac sacharidov alebo slanšie jedlá. Nie tuky.

Ale váha vie byť potvora aj v opačnom slova zmysle. Dokáže vás celkom nereálne uchlácholiť. Predstavte si to:

 

ráno sa postavíte na váhu a máte o pol kila menej ako deň predtým. Ďalšie ráno, ďalšie pol alebo tri štvrte kila menej. Ďalšie znova pol kila či kilo menej. Treba veriť ručičke na váhe alebo nie? Treba, ak tak ukázala, je to pravda.

 

Ale o kilo menej čoho? Tukov? Ak sa vrátite k predchádzajúcim riadkom, že kilo tukov je asi 27 tisíc kilojoulov, znova vám stačí použiť ZSR, aby ste pochopili, že tukov nie. Najmä ak si navyše uvedomíte, že u žien sa denná energetická spotreba pri chudnutí pohybuje okolo 5 – 6 tisíc kJ, u mužov okolo 8 tisíc kJ. To by znamenalo, že by ste 4 – 5 dní nesmeli vôbec nič zjesť.

 

Čoho teda? Asi vody a asi aj, žiaľ, svalov. Znova – ani jedno, ani druhé nie je pre vás dobré.

 

Ak nie váha, čo teda?

Ideálne je nechať sa odmerať na niektorom z medicínskych  telesných analyzátorov, aké používajú v štúdiách zameraných na chudnutie či zdravý životný štýl (napríklad Tanita, InBody, Bodystat…). Ich výhodou oproti domácim drahším váham, je, že vďaka 8 dotykovým senzorom (4 na nohách a 4 na rukách) a metóde bioelektrickej impendancie, ktorou pracujú, vám telo rozložia na 5 samostatných valcov a poskytnú presné údaje o množstve svalovej hmoty, podkožných tukov, orgánového tuku, vody atď. nielen v jednotlivých končatinách, ale aj v oblasti brucha.

 

Okrem toho vám vypočítajú aj váš bazálny metabolizmus, a aj to, koľko kJ je váš optimálny denný príjem. Aj počas chudnutia potom máte veľmi presný prehľad, či vám ubúdajú tuky a ako ste na tom so svalovou hmotou či vodou.

 

Ak takúto možnosť vo svojom okolí nemáte,  dobrou pomôckou vám bude krajčírsky centimeter. Ešte lepšie, aj krajčírsky centimeter, aj váha. A do tretice ešte lepšie, aj krajčírsky centimeter, aj váha, aj fotografia vašej postavy, ktorú si urobíte na začiatku, len v spodnej bielizni. Dobrým indikátorom môže byť aj vaše oblečenie.

 

Prečo krajčírsky centimeter? Aby ste si to vedeli predstaviť, stačí vedľa seba na stôl položiť 1 kilogram slaniny a 1 kilogram čistej svaloviny. Hmotnosť je síce rovnaká, ale na centimetre, teda na „obvod“, bude mať kilo slaniny viac ako kilo čistej svaloviny. A vy predsa chcete chudnúť z tukov, nie zo svalov. Krajčírsky meter je teda tým, čo by vás malo držať pri zemi a ukazovať vám, či idete správnym smerom.

 

Ak vám kilá ubúdajú rýchlejšie ako centimetre v páse, na bruchu či na stehnách, treba urobiť korekcie v jedálnom lístku a pozrieť sa, či v ňom máte dostatočne zastúpené bielkoviny a či sacharidov nie je tiež primálo.  Povedané inak – ak ste na váhe schudli napríklad 10 kilogramov, ale na konfekčné veľkosti sú to len dve čísla, sotva sa vám podarí túto hmotnosť aj udržať a sotva sa vyhnete jo-jo efektu.

 

Ako sme hovorili na začiatku – to, že máte nadváhu, nie je spôsobené tým, koľko kilogramov vážite, ale tým, koľko tukov so sebou nosíte. Preto jediné správne chudnutie je to, pri ktorom sa zbavíte tukov, a nie aj svalov a vody. A v tom vám len ručička na váhe nebude dobrým a spoľahlivým pomocníkom.

 

O tom, ako môže konkrétne v praxi vyzerať chudnutie a „chudnutie“ si povieme o týždeň.

 

e-book zdarma 2

Maja Hlavandová

 

Ilustračné foto: pixabay.com

Chcete dostávať tipy na štíhlu líniu?

Zanechajte mi na seba kontakt a ja vám horúce novinky pošlem.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *