Chudnutie a „chudnutie“ 1


Chudnutie a chudnutie_pixabay_freeŠtatistiky hovoria, že obezita ako príčina predčasnej smrti už predbehla onkologické ochorenia, fajčenie aj cholesterol. Ak teda máte kilogramy navyše a rozhodli ste sa schudnúť, urobili ste veľmi správne rozhodnutie.

 

Rovnako dôležité je však nielen schudnúť, ale dosiahnutú hmotnosť si aj udržať. A kým to prvé – schudnúť – nebýva až taký problém, to druhé – udržať si dlhodobo dosiahnutú hmotnosť – áno.

 

Ak by som si znova mala zobrať na pomoc štatistiku, tak až vyše 80 percentám tých, čo schudli, sa to nepodarí a do dvoch rokov majú zhodené kilá späť. V mnohých prípadoch ešte aj čosi navyše.

 

Prečo?

 

Príčin je viac, medzi hlavné však patrí samotný spôsob chudnutie. To, ako chudneme, vytvára buď predpoklady na to, že si hmotnosť udržíme, alebo naopak, už vopred sme odsúdení na neúspech a jo-jo efekt.

 

Už pred týždňom sme si v článku Chcete schudnúť? Nevážte sa povedali, že to, že máte nadváhu alebo obezitu nie je spôsobené tým, koľko kilogramov vážite, ale tým, koľko kilogramov z vašej hmotnosti vážia tuky. A že za chudnutie možno považovať len to, že ste sa zbavili tukov.

 

Práve tu je hlavný kameň úrazu. Za únosné chudnutie sa považuje týždenne 0,5 – 1 kg. V takom prípade máte veľmi vysokú pravdepodobnosť, že budete chudnúť len tuky, že nebudete strácať aj vodu a dokonca aj svalovú hmotu.

 

Lenže – komu by sa chcelo chudnúť takto pomaly? My chceme a súrne potrebujeme schudnúť rýchlo.

 

Kam vás táto cesta s najväčšou pravdepodobnosťou privedie a že aj pri chudnutí platí známe porekladlo Pomaly ďalej zájdeš či ak chcete Pomaly hustí chlapci rastú, vám teraz ukážem na dvoch konkrétnych príkladoch.

 

Pretože každý z nás sme originál, vybrala som dva príklady žien, z ktorých obe mali približne rovnakú pravdepodobnosť úspešného schudnutia.

 

Úplne totožná výška aj vek, veľmi podobná genetická záťaž, veľmi podobná história rôznych diét držaných v minulosti, rovnaký typ nadváhy, rovnaké pracovné zaťaženie, približne rovnaké množstvo tukov potrebných „roztopiť“: Zuzka 1 približne 10 kilogramov, Zuzka 2 približne 7 kilogramov.

 

Pre naše potreby a aby sme zachovali anonymitu, ich budeme volať Zuzka 1 a Zuzka 2.

 

Zuzka 1 a jej „chudnutie

Dala si za cieľ, že za dva mesiace schudne 10 kilogramov. Takýto úbytok na váhe za taký krátky čas sme jej nemohli ( a ani nechceli) garantovať, pretože by s najväčšou pravdepodobnosťou išiel na úkor telesnej vody a svalov, a tak sa rozhodla, že pôjde vlastnou cestou.

 

Ako inšpirácia jej slúžila suseda, ktorej sa  podarilo za dva mesiace zhodiť 10 kilogramov vďaka jedálničku na schudnutie, ktorý si stiahla z internetu. V rámci neho bolo napríklad ovocie povolené konzumovať len v dopoludňajších hodinách, aj to len ananás a grapefruit v množstve 100 gramov, úplne vylúčené boli z jedálneho lístka všetky prílohy (zemiaky, ryža, cestoviny, chlieb, vrátane celozrnných,  atď.). Neobmedzene mohla konzumovať zeleninu okrem koreňovej, kukurice a hrášku, z bielkovín len chudé mäso a ryby.

 

Na úvod bolo potrebné podstúpiť detoxikáciu, čo v tomto prípade znamenalo prvé štyri dni len zeleninové šťavy a vodu v množstve aspoň 3 litre.

 

Žiadne iné jedlo sa nepovoľovalo

 

Po dvoch mesiacoch prišla celá nadšená, pretože ručička na váhe ukazovala naozaj o 10 kilogramov menej. Jediné, čo ju trápilo, bolo, že je unavená, ako sama skonštatovala „na všetkých okolo seba vrčím“, bez iskry a vitality, navyše sa jej začali lámať nechty a v zvýšenej miere vypadávať vlasy. ( Pri takom nízkom energetickom príjme a takom nedostatku živín sa vlastne ani nič iné očakávať nedalo.)

e-book zdarma 2

 

Keď sme urobili analýzu 10 zhodených kilogramov, vyšlo najavo, že z celých 10 zhodených kilogramov tuková hmota tvorila len 5 kilogramov a že, žiaľ, prišla aj o 3,5 kilogramu aktívnej telesnej hmoty.

 

Vinou toho sa jej znížil aj bazálny metabolizmus a bolo jasné, že dosiahnutú hmotnosť má len minimálnu šancu aj udržať.

 

Udržať sa však nedal ani jej dovtedajší jedálny lístok, a tak doň začala zaraďovať aj sacharidy. Konkrétne to znamenalo denne 1 menší uvarený zemiak, alebo 20 g celozrnnej cestoviny, alebo 30 gramov celozrnného chleba.

 

O mesiac vážila už o 2 kilogramy viac.

 

Žiaľ, to, čo pribrala, boli už len čisté tuky. O ďalší mesiac pribudli ďalšie 2 kilogramy tukov.

 

Už po polroku od začiatku „chudnutia“, mala polovicu zhodených kilogramov späť. Žiaľ, iba v podobe čistých tukov.

 

Reálne teda zo zdravotného hľadiska bola na tom horšie ako na začiatku (stratila svalovú hmotu) a navyše sa dostala do bludného kruhu jo-jo efektu.

 

Zuzka 2 a jej chudnutie

Tak ako Zuzka 1, aj ona mala za sebou rôzne diéty, každá z nich však priniesla iba krátkodobý efekt a známy jo-jo efekt.

 

Preto tentoraz chcela schudnúť tak, aby si dosiahnutú hmotnosť aj dlhodobo dokázala udržať bez večného odriekania. To, čo dosiahla, možno nazvať ozajstným schudnutím.

 

Jedálny lístok Zuzky 2 bol úplne odlišný ako Zuzky 1. Nechýbali v ňom v potrebnom množstve ani sacharidy a aj jedlá, ktoré dovtedy milovala (fast food, keksíky, cukrovinky) sa naučila nahradiť ich zdravými alternatívami.

 

Hoci ručička na váhe po 4 mesiacoch ukazovala len mínus 4,5 kg, už pri pohľade na ňu bolo viditeľné, že sa jej postava zmenila. Na konfekčné veľkosti išla dolu o 3 – 4 čísla a analýza zhodených kilogramov ukázala, že „vymenila“ vo svojom tele časť tukov za svaly.

 

Konkrétne: zhodila 7 kilogramov tukov a nabrala 3,5 kilogramu svalovej hmoty.

 

Vďaka takémuto schudnutiu si Zuzka 2 aj po vyše troch rokoch bez problémov udržuje dosiahnutú hmotnosť.

 

A to je aj rozdiel medzi chudnutím a „chudnutím“. Zle zvolený a nevyvážený jedálny lístok je pri redukcii hmotnosti tou povestnou Pandorinou skrinkou.

 

Kto ju raz otvorí, ocitne sa na zaručenej ceste ďalšieho a ďalšieho priberania.

 

Kto rozmýšľa predovšetkým nad tým, ako rýchlo schudnúť a orientuje sa pri tom na univerzálny jedálniček na chudnutie, má veľmi vysokú pravdepodobnosť, že si ublíži nielen zdravotne, ale že sa zaradí medzi tých 80 percent, ktorým sa do dvoch rokov pôvodná hmotnosť vráti.

 

Ak nie ste spokojný so svojou hmotnosťou, ale súčasne nechcete experimentovať so svojím zdravím a postavou, vyplňte Kontaktný formulár a radi vám ukážeme cestu, ktorou prešla (aj) Zuzka 2.

 

Maja Hlavandová

Ilustračné foto: pixabay.com

Chcete dostávať tipy na štíhlu líniu?

Zanechajte mi na seba kontakt a ja vám horúce novinky pošlem.


Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Jedna myšlienka “Chudnutie a „chudnutie“