Novinky v chudnutí? Áno, aj, ale…


Pavel-Kohout

Doc. MUDr. Pavel Kohout, PhD.

Je neuveriteľné, čo všetko dokážeme najmä my ženy urobiť pre to, aby sme boli štíhle. Jesť dva týždne len ryžu alebo len kapustu, na niekoľko mesiacov sa vzdať chleba a všetkých príloh atď., atď., atď – možností je neúrekom.

Poznám veľa žien, ktoré to vydržali a schudli, teda aspoň dočasne. Nepoznám však ani jednu, ktorej by nová figúra vydržala už navždy. Väčšina z nich sa preto znova a znova vrhá do ďalších „osvedčených“ diét. S rovnakým výsledkom ako v predchádzajúcich prípadoch.

Aký je pohľad na diéty odborníka, ktorý vidí ich dôsledky aj z druhej, odvrátenej strany, aké sú novinky v svete chudnutia, ako správne chudnúť – o tom sa budeme zhovárať s doc. MUDr. Pavlom Kohoutom, PhD., primárom metabolickej Jednotky intenzívnej starostlivosti pražskej      fakultnej Thomayerovej nemocnice, členom viacerých odborných spoločností, členom Medzinárodného poradného zboru pre výživu  Herbalife pre Českú a Slovenskú republiku.

 

Čo nám, pán docent, hrozí zo zdravotného hľadiska, ak striedame jednu diétu za druhou? Zrejme úbytok svalstva a spomalený metabolizmus je ten najmenší problém.

– Môže nastať tzv. jojo-efekt, teda k stav, kedy dôjde k rýchlemu schudnutiu, pri ktorom dochádza k redukcii tak tukového tkaniva, ako aj svalovej hmoty. Po pribratí (najmä pri nedostatočnom pohybe) však priberieme len tukovú hmotu.

Ak sa tak stane niekoľkokrát, dochádza k zhoršeniu telesného zloženia – teda relatívny nárast tukovej hmoty na úkor netukovej hmoty, teda svaloviny.

 

Načrite do svojej lekárskej praxe, s akými príkladmi držania diét ste sa stretli, ktoré ľudí priviedli až  vám do nemocnice?

 

– Najväčším problémom sú nevyvážené diéty, napríklad hladovky alebo tzv. LCD (low calory diet) alebo VLCD (very low calory diet), ktoré vedú k veľkému spotrebovaniu svalového tkaniva.

Keto diéty s navýšením zložky bielkovín a tukov sú nefyziologické diéty, pri konzumovaní predovšetkým živočíšnych proteínov môžu viesť k zlyhaniu obličiek alebo k rozvoju dny.

 

Je fakt, že telo sa tukového tkaniva zbavuje veľmi nerado. V poslednom období sa objavujú úvahy o ovplyvnení črevnej mikroflóry pri liečbe obezity, pretože u obéznych je vraj počet bakteriálnych kmeňov výrazne redukovaný v porovnaní so štíhlymi. Črtá sa nejaká nádej v tomto smere?

 

– Pri vyšetrení črevného mikrobiómu sa zistilo, že existujú rozdiely v mikrobióme štíhlych a obéznych. V pokuse na myšiach sa podarilo zmeniť habitus myší prenosom črevných baktérií (resp. skôr prenosom stolice) a v USA sú prvé spory týkajúce sa pribratia pacientov po fekálnej transplantácii.

Je isté, že rôzne baktérie majú rôznu metabolickú aktivitu. Predstava, že môžem jesť čokoľvek a úpravou črevného mikrobiozmu bez zmeny pohybového a diétneho režimu pohodlne schudnem, je však falošná.

 

A čo správy o biologickej liečbe obezity, ktoré sa objavujú?

 

– Patofyziologicky si možno predstaviť, že ovplyvnením cytokínov či odpoveďou na príjem nutrientov.

Najlepšou, najúčinnejšou a najlacnejšou liečbou je však zvýšenie pohybovej aktivity a zníženie príjmu potravy so zachovaním jej rozmanitosti a pestrosti.

 

Pamätám sa na jeden z Vašich seminárov, kde ste v súvislosti s pandémiou nadváhy a obezity povedali, že problém nie je v zmene génov, ale v zmene stravovacích návykov. Lenže zmena stravovacích návykov je dlhodobý proces a my chceme výsledky = štíhle telo, čo najrýchlejšie. Najrýchlejšími metódami sú určite liposukcia či kryolipolýza. Aký je Váš názor na takéto chudnutie?

 

– Problém je práve v tom, že sa snažíme rýchlo napraviť niečo, čo sme dlho zanedbávali, o čo sme sa dlhodobo nestarali.

Problém všetkých rýchlych riešení je to, že zväčša nie sú dlhodobé. Ak nezmeníme trvale stravovacie návyky, opäť priberieme, nezlepší sa naša kondícia a situácia sa vráti späť.

 

A čo napríklad kapsaicín, zelená káva, škorica, accai atď., ktoré sú vraj zárukou spaľovania tukov. Verím, že v Petriho  miske v laboratóriu to funguje, ale v ľudskom tele?

 

– Neverím príliš tomu, že by konzumácia zvýšila spaľovanie tukov – kapsaicín, škorica môžu zvýšiť prekrvenie slizníc, teoreticky by mohlo dôjsť k zmenám črevného mikrobiómu, ale priveľmi by som neveril jednoduchým riešeniam.

 

Určite sa aj Vy často stretávate s tvrdením, že na úvod diéty je potrebné podstúpiť detox, teda prvých pár dní, resp. prvý týždeň piť len bylinkové čaje, vodu alebo zeleninové šťavy alebo výplach čriev. Čo na to hovoríte?

 

– Popíjanie bylinkových čajov, vody alebo zeleninových štiav nie je možné nazvať detoxikáciou, ale hladovkou.

Novinky v chudnutí? Áno, aj, ale...

Hladovka a nízkokalorické diéty vedú k rýchlemu schudnutiu (čo je pre pacientov určite dobrá podpora), dochádza však k schudnutiu tukovej hmoty aj svalov.

 

V posledných rokoch som si všimla tendenciu ústupu od jednostranných diét smerom k diétam napríklad podľa krvných skupín, podľa metabolického typu či k obľúbenej paleodiéte alebo bezlepkovej diéte u ľudí, ktorí ju zo zdravotného hľadiska nepotrebujú alebo k diéte s vylúčením akýchkoľvek sacharidov okrem tých, ktoré sa nachádzajú v zelenine. Aké majú tieto diéty racionálne jadro a dá sa nimi schudnúť?

 

– Žiadne z týchto diét nemajú racionálne zdôvodnenie. Veľmi často však aspoň pacienti začnú premýšľať o tom, čo jedia, čoho sa majú vyvarovať a začnú jesť menej.

K jednotlivým diétam – diéta podľa krvných skupín alebo metabolických typov – rôzni ľudia majú rôzne rýchly metabolizmus, ale myslím si, že je to príliš hrubé rozdelenie, než aby to mohlo fungovať.

Bezlepková diéta je fenomén súčasnosti a nemá u ľudí, ktorí nemajú celiakiu, žiaden zmysel. Je nevyhnutné uvedomiť si, že opakom bezlepkovej diéty nie je diéta s kilogramami bieleho pečiva.

Čo sa týka paleo diéty, záleží, čo tým autor myslí, to totiž nikde nie je špecifikované. Ak tým rozumieme obmedzenie sacharidov a navýšenie podielu zeleniny, rozumné množstvo mäsa a pohyb, je to v súlade s tým, čo odporúčame. Ak ide o umožnenie voľnej konzumácie ľubovoľného množstva mäsa a tukov, je to nezmysel.

 

Ak by som za Vami prišla a povedala: „Pán docent, potrebujem schudnúť 20 kíl“, aký jedálniček by ste mi naordinovali?

 

– Prvé, čo by som vám povedal, by bolo, aby ste sa neponáhľali. Že môže ísť o misiu dlhú pokojne 1,5 až 2 roky. Že nič nepôjde tak rýchlo, ako by ste si želali, ale že pôjde o trvalú zmenu stravovacích a pohybových návykov, o trvalú zmenu životného štýlu.

 

A ak by ste mi Vy chceli odporučiť, že by som mala schudnúť, čím by ste argumentovali? Prečo by som to mala urobiť?

 

– Tak to zväčša nebýva. Ak chce niekto niekoho tlačiť, aby schudol, poväčšine ide o vopred stratenú záležitosť. Samozrejme, obezita súvisí s rizikom vysokého krvného tlaku, vysokou hladinou cholesterolu a voľných tukov, takže s možnosťou tvorby aterosklerózy rôznych tepien a vzniku ischemickej choroby srdca, mozgovej mŕtvice, ďalej s vysokou hladinou kyseliny močovej a dnou, dokonca s vyšším výskytom nádorových ochorení.

Obezita skracuje život chorým o viac než 10 rokov.

 

Tak sme to počuli zas a znova – schudnúť áno, ale…

Za rozhovor ďakuje Maja Hlavandová

 

 

e-book zdarma 2

Chcete dostávať tipy na štíhlu líniu?

Zanechajte mi na seba kontakt a ja vám horúce novinky pošlem.


O Maria Hlavandová

Vitajte na mojej webovej stránke. Volám sa Maja Hlavandová a pomáham ľuďom pochopiť, prečo sa im zmenšilo oblečenie v skrini a ako to urobiť, aby aj tanier bol plný chutných jedál, aj chudnutie bolo príjemné a bez jojo efektu.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *