Schudnúť navždy vám len zmena jedálnička nepomôže


 

chudnutie-emócieJasné, že nie, musím ešte aj cvičiť, – zrejme ste všetci takto doplnili titulok článku.

 

Áno, máte pravdu. Je fajn, keď pridáte aj pohyb. Je však ešte jedna vec, jedna z najdôležitejších vecí, ktoré v konečnom dôsledku rozhodnú, či schudnete navždy.

 

Niečo, čo okrem hmotnosti odlišuje štíhlych ľudí od tých, ktorí sú obézni alebo majú nadváhu. Čo je to „niečo“?

 

To „niečo“ je myslenie jedných a druhých. Ich vzťah a postoj k jedlu. To, ako o ňom rozmýšľajú. Čo pre nich jedlo znamená.

 

Ste prekvapení?

 

Čísla hovoria jasnou rečou.

 

Ak pochybujete, možno vás presvedčí štatistika. Tá hovorí, že až 80 percent obéznych nezlyhá preto, že majú nevyvážený jedálniček, ale preto, že neodstránili svoj vzťah k jedlu.

 

Osemdesiat percent je 8 z 10 ľudí…

 

Kruté číslo, keď si uvedomíme, koľko zbytočnej námahy vynaložili.

 

 

Príklad?

 

Raz ku mne do Štúdia prišla pani. Bolo som šokovaná, ako pozná energetické hodnoty potravín. Nech by ste povedali akúkoľvek z najčastejšie používaných potravín, vysypala spamäti, koľko má kilojoulov.

 

Vedela aj to, ako by mal jej jedálniček vyzerať. Vedela o výžive naozaj veľa.

 

Malo to iba jeden háčik: mala vysokú nadváhu, vlastne už na hranici s obezitou.

 

Nevedela jesť „normálne“.

 

-Viete, myslím si, že viem toho o zdravej výžive celkom dosť, – počúvam od mnohých klientov najmä pri našom prvom stretnutí.

 

A viacerým naozaj dám zapravdu. Lenže tak ako pani, ktorú som spomínala, aj oni majú problém. Nielen s hmotnosťou. Lebo ako to už chodí, po čase sa pridá zvýšený krvný tlak, vysoký cholesterol, kyselina močová, zlé pečeňové testy, zvýšená hladina cukru v krvi.

 

Snažia sa, diétujú, sťahujú si z internetu vzorové jedálničky, študujú „zdravé“ potraviny, počítajú kilojouly. Aby napokon dospeli k záveru, že všetky námaha je zbytočná a strata kilogramov len dočasná.

 

To na jednej strane.

 

Na druhej strane sa jedlo súčasne stáva ich rukojemníkom. Tajným a skrytým guru ich života.

 

Prosto, ich svet sa krúti okolo nakupovania potravín, vyhľadávania akcií XXXL balení potravín, študovania stále nových a nových receptov, trávenia kopy času v kuchyni za sporákom.

 

Hovoria o sebe, že sú gurmáni. Že si vedia jedlo vychutnať.

 

Čo má spoločné Malý princ a chudnutie?

 

–          Čo robíš?, opýtal sa pijana, ktorého zastihol mlčiaceho sedieť pred jedným radom prázdnych a jedným radom plných fliaš.

–          – Pijem, – zachmúrene odpovedal pijan.

–          – Prečo piješ?, – opýtal sa ho Malý princ.

–          Aby som zabudol, – odvetil pijan.

–          Aby si zabudol na čo? – chcel sa dozvedieť Malý princ, ktorý ho už ľutoval.

–          Aby som zabudol, že sa hanbím, – priznal sa pijan, pričom sklonil hlavu.

–          Že sa hanbíš za čo? – túžil dozvedieť sa Malý princ, ktorý mu chcel pomôcť.

–          Že sa hanbím za to, že pijem… odpovedal pijan.

Dospelí sú vskutku veľmi, veľmi čudní, pomyslel si Malý princ.

 

Možno po prečítaní tohto úryvku z Exupéryho knihy Malý princ ešte celkom presne neviete, kam mierim. Možno ste si v prvom momente pomysleli, že ide o tlačovú chybu, o škriatka, ktorý nejakým nedopatrením do tohto článku dal niečo, čo s jeho hlavnou témou nesúvisí.
Nie, nebol to žiaden škriatok, ani tlačová chyba. Tento úryvok som vybrala úmyselne. A hoci sa to na prvý pohľad nezdá, veľmi úzko súvisí s našou témou.
Ako?
Prečítajte si ho ešte raz a slová „pijem“, „pijan“ nahraďte slovami napríklad „prejedám sa“ a „obézny“.
Už chápete?
Jedlo nikdy neslúžilo a ani nebude slúžiť len na zahnanie hladu. A to je dobre. Jedlo je totiž aj pôžitok.

 

Štíhli ľudia nehovoria toľko o jedle, ani jedlo nezaujíma také dôležité postavenie v ich živote. Áno, aj oni jedlo považujú za pôžitok. Ale nie za jediný pôžitok, ktorý nám život ponúka.

 

Aj oni o sebe hovoria, že sú gurmáni. Ale predstavujú si pod tým niečo iné.

e-book zdarma 2

Čo s tým?

Možno na začiatok postačí, keď si uvedomíme, že existujú len dva dôvody, pre ktoré jeme.

 

Tým prvým je to, keď nám vyhrávajú v bruchu muzikanti, keď nám škŕka v bruchu. Vtedy hovoríme o tzv. fyziologickom hlade.

 

Tým druhým dôvodom je, keď nám – ako som to nazvala – škŕka v hlave. Keď nie je hladné brucho, ale – duša. V takomto prípade hovoríme o emocionálnom hlade, o psychogénnom jedení.

 

A práve tu je hranica medzi štíhlymi a tými druhými.

 

Áno, dospelí sú vskutku veľmi, veľmi čudní, ako skonštatoval Malý princ.

 

Pri chudnutí je najdôležitejšie zvládnuť emocionálne jedenie

 

Najdôležitejšie a dovolím si tvrdiť, že aj najťažšie. Najťažšie však neznamená nemožné.

Pýtate sa, ako sa s ním vyrovnať?

 

Začnite meniť svoje myslenie o jedle a svoj vzťah k jedlu. Nie nadarmo sa hovorí, že chudnutie sa začína v hlave. Toto je jeden z dôvodov, prečo sa to hovorí.

 

Možno si teraz poviete – dobre sa jej to hovorí, ale AKO? AKO mám začať meniť svoje myslenie o jedle a svoj vzťah k jedlu?

 

Mám pre vás niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu.

 

1.      Uvedomte si základné rozdiely vo vzťahu k jedlu medzi štíhlymi a obéznymi:

 

Štíhly:

1.      20 percent pozornosti venuje jedlu

2.      Je vtedy, keď je hladný

3.      Emócie – radosť, hnev, žiaľ – nerieši jedlom

4.      Keď je sýty, prestane jesť

5.      Jedlo mu neslúži ako odmena za prekonanú prekážku, problém

 

Obézny:

1.      80 percent pozornosti venuje jedlu

2.      Je aj vtedy, keď nie je hladný

3.      Emócie rieši jedlom

4.      Neprestane jesť, ani keď je sýty

5.      Odmenou za prekonanú prekážku, problém, je zvyčajne jedlo

 

2.      Staňte sa kopírakom. Nalepte sa na niekoho štíhleho z vášho okolia a začnite ho kopírovať.

 

Všímajte si, čo robí. Aké jedlá si vyberá, či „zbodne“ všetko, čo mu doniesli, alebo dokáže na tanieri nechať dva kúsky čohokoľvek s tým, že už má dosť, ako často je, aké veľké sú jeho porcie.

 

Skrátka, pozorujte a porovnávajte vaše zvyky a jeho zvyky.

 

3.      Skôr ako sa vrhnete na chladničku alebo na ďalšiu porciu jedla, opýtajte sa samých seba:

 

Prečo to idem jesť? Naozaj som hladná? Aký mám problém? Prečo si myslím, že jedlo je jeho riešením?

 

4.      Otázku Čo mám jesť? Nahraďte otázkou Čo ma zožiera?

 

5.      Naučte sa pred každým nutkaním niečo zjesť, povedať si nahlas:Viem, že kŕmenie pocitov jedlom je len zvyk. Zvyk, ktorý môžem a chcem zlomiť.

Už vám je to jasné?
Už viete, že len zmena jedálnička a cvičenie vám natrvalo schudnúť nepomôžu?
Skôr, ako teda budete pokračovať v zháňaní ďalšej a ďalšej zaručenej diéty, počítať kilojouly, vyhadzovať peniaze za jedálničky, ničiť sa vo fitku, nazrite do svojej hlavy.

 

Lebo kým nezmeníte svoje myslenie, svoj postoj k jedlu, nikdy natrvalo nezmeníte konfekčnú veľkosť vášho šatníka. Ani nezlepšíte svoje zdravie.

 

Takže?

 

Myslite ako štíhli, konajte ako štíhli a budete štíhli.

 

Toto je jediná cesta, ktorá vás privedie k cieľu, po ktorom tak túžite.

 

V takom prípade aj chudnutie bude pre vás príjemné a ľahké a dosiahnutá hmotnosť už raz a navždy.

 

Držím vám palce!

 

A keby ste potrebovali radu alebo pomoc, dajte vedieť. Buď prostredníctvom formuláru alebo mi rovno zatelefonujte. Rada pomôžem!

 

Maja Hlavandová

Ilustračné foto: pixabay.com

 

 

 

Chcete dostávať tipy na štíhlu líniu?

Zanechajte mi na seba kontakt a ja vám horúce novinky pošlem.


O Maria Hlavandová

Vitajte na mojej webovej stránke. Volám sa Maja Hlavandová a pomáham ľuďom pochopiť, prečo sa im zmenšilo oblečenie v skrini a ako to urobiť, aby aj tanier bol plný chutných jedál, aj chudnutie bolo príjemné a bez jojo efektu.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *