Teší ma, volám sa pšeno


Teší_ma_volám_sa_psenoA určite bude tešiť aj vás, keď sa dozviete, ako môže pšeno potešiť nielen vaše bruško a čím všetkým vám môže byť prospešné.

Ak sa samozrejme, ešte nestalo pravidelnou súčasťou vášho jedálneho lístka.

Pšeno je totiž skutočným drahokamom, preto je dobré, že po rokoch zabudnutia zažíva svoju renesanciu.

 

Trocha histórie

 

Pestovanie pšena sa rozšírilo z Číny asi v rokoch 7 tisíc až 5 tisíc pred naším letopočtom a z Kórey v rokoch 3 tisíc až 2 tisíc pred naším letopočtom. Ide údajne o najstaršiu kultúrnu plodinu.

Rôzne nálezy dokazujú, že u Slovanov bolo mimoriadne obľúbenou obilninou, dôvodom bolo určite aj to, že bolo lacné a že má vynikajúce výživové vlastnosti, navyše varením získava na objeme a je schopné zasýtiť na dlhší čas.

Medzi obľúbené jedlá Slovanov, ktoré pripravovali z pšena, patrili najmä rôzne kaše, placky či polievky, ale vyrábali z neho aj kvasený nápoj (ešte aj dnes sa s ním môžete stretnúť pri návšteve niektorej z balkánskych krajín pod názvom boza).

 

K najzákladnejším potravinám patrilo pšeno aj u starých Grékov a Egypťanov, tí z neho najčastejšie robili chlieb či pivo alebo dokonca aj domáce liehoviny.

 

V Európe sa podľa historických prameňov objavilo okolo roku 1300 pred naším letopočtom a zaradilo sa medzi základné suroviny. Toto svoje postavenie si udržalo pšeno približne do 16-teho storočia. Vtedy začal jeho význam postupne upadať, zrejme aj v súvislosti s pestovaním ryže.

 

V súčasnosti medzi najväčších producentov pšena patrí India, Nigéria a Niger.

 

Čo to je?

Najstručnejšie povedané – pšeno je vylúpané proso, získava sa teda odstránením pliev zo zŕn prosa. Výsledkom sú drobné žlté zrniečka.

 

Pšeno síce zaraďujeme medzi obilniny, ale úplne výnimočné postavenie medzi nimi má tým, že je to jediná zásaditá obilnina. Ak ste sa teda pod vplyvom čohokoľvek rozhodli napríklad naštartovať svoje chudnutie „odkyslením“ organizmu, pšeno by na vašom jedálnom lístku chýbať nemalo.

 

Ďalšou výhodou pšena (ale nielen pšena) je, že neobsahuje lepok. Tento fakt ocenia nielen celiatici, ale aj všetci, ktorým lepok vie spôsobiť zdravotné ťažkosti.

 

Aký z neho môžem mať úžitok?

 

Veľký. Pšeno má totiž vynikajúce výživové vlastnosti a je vhodný pre každého, kto sa chce zdravo stravovať.

 

Svojou nutričnou hodnotou sa vyrovnáva ovseným vločkám. Konkrétnejšie: 100 gramov pšena obsahuje 4 gramy vlákniny. Tá, ako vieme, je pri chudnutí veľmi dôležitá, pretože spôsobuje napríklad rýchlejšie zasýtenie, odďaľuje pocit hladu, znižuje glykemický index potravín a spomaľuje vstrebávanie cukrov.

Rovnaké množstvo pšena, teda 100 gramov,  obsahuje 12 gramov bielkovín (tie sú z hľadiska chudnutia ďalšou veľmi významnou zložkou), 7 gramov tukov (treba však povedať, že ide o tzv. dobré tuky) a 68 gramov sacharidov. To všetko v energetickej hodnote 1490 kJ.

 

Z minerálnych látok je to predovšetkým železo, ale aj fosfor, horčík a draslík, z vitamínov zas predovšetkým tie zo skupiny B.

 

Čo s ním?

Môžeme ho použiť všade tam, kde napríklad ryžu. Jeho ďalšou nespornou výhodou je, že je ľahko stráviteľné a rýchle na prípravu. Či už nasladko alebo naslano.

 

Bežný spôsob varenia je vo vode približne 15 minút. Na jeden diel pšena dávame  tri diely vody. Pred samotným varením je však vhodné dva-trikrát ho prepláchnuť vriacou vodou, aby sa stratila jeho prípadná horkastá príchuť.

 

Ďalšie použitie závisí len od vašej fantázie. V každej staršej kuchárskej knihe nájdete staročeský jahelník (pšeno sa po česky volá jáhly). Je to koláč, ktorý sa môže pripraviť nasladko s pridaním sliviek alebo naslano. Do slaného sa pridáva sneh z bielkov, žĺtky, huby, prípadne kyslá smotana. Po zapečení je to fakt lahôdka.

 

Na internete už našťastie nájdete naozaj nepreberné množstvo zdravých receptov zo zdravého pšena, ja na inšpiráciu pridávam aspoň tri, ktoré mám odskúšané:

 

Zapečené pšeno naslano

350 g hlávkovej kapusty, 250 g pšena, ½ l mlieka, olej, soľ

Kapustu nakrájame na rezance, podusíme na oleji do mäkka. Pšeno uvaríme v osolenom mlieku, zmiešame s podusenou kapustou a dáme zapiecť do rúry.

Môžeme pridať aj cibuľku opraženú nasucho.

 

Pšenová kaša so šampiňónmi

½ hrnčeka pšena uvaríme vo vode. Opražíme 1 cibuľu nakrájanú nadrobno, pridáme 100 gramov šampiňónov.

Keď zmäknú,  pridáme 1 nastrúhanú cukinu a 200 gramov sterilizovanej alebo mrazenej kukurice. Necháme odpariť vodu, chvíľu popražíme, zmiešame s uvareným pšenom a ochutíme bylinkami podľa vlastnej chuti.

Ako prílohu naservírujeme riadnu porciu zeleniny.

 

Pšeno so syrom

 

100 gramov pšena uvaríme, na oleji speníme 1 až 2 cibule a vmiešame do uvareného pšena. Posypeme syrom a ozdobíme petržlenovou vňaťou alebo pažítkou. Namiesto tvrdého nastrúhaného syra môžete použiť aj balkánsky syr.

Ako príloha znova riadna porcia zeleninového šalátu.

 

Dobrú chuť a nazdravie!

e-book zdarma 2

Maja Hlavandová

Foto: autorka

Chcete dostávať tipy na štíhlu líniu?

Zanechajte mi na seba kontakt a ja vám horúce novinky pošlem.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *