Tukové airbagy ako spomienka na letné chudnutie


Už je to defiTukové_airbagy_ako_spomienka_na_letné_chudnutie_pixabayfreenitívne – leto sa skončilo. Dokonca aj to astronomické. A s ním sa skončili aj letné, tohto roku naozaj horúce dni. O slovo sa prihlásila jeseň, ako inak – s jesennými teplotami.

 

Letné, pohodlné a voľné oblečenie – veď kto by v lete nosil obtiahnuté šaty, však? – meníme za jesenné, teda menej voľné.

 

A tu zrazu: Upssss! Čo to? Rifle tlačia v páse, sukňa sa v skrini tiež nejako scvrkla a gombík na blúzke div že nechce odfrknúť…

 

Pripomína vám to niečo? Niekoho? Ak áno, verte mi, že v tom nie ste sami. Mnohí nechápu, ako sa to stalo a prečo sa to stalo, že majú zrazu väčšie tukové airbagy ako na začiatku leta, keď sa predsa všeobecne uznáva, že leto je ideálne obdobie na chudnutie?

 

Nemyslím si, že leto je ideálne obdobie na chudnutie

 

A prax mi aj potvrdzuje, že je to iba jeden z mýtov spojený s chudnutím. Ako vždy, ani tentoraz nejde len o jeden jediný prehrešok, ktorý spôsobil, že zúfalo skúšate, do čoho sa navlečiete bez veľkého trápenia a v čom by ste zajtra mohli ísť do práce.

 

Poďme sa teda pozrieť, čo všetko sa podpísalo pod vašu súčasnú, „po-letnú“ hmotnosť.

 

Verím, že vám to pomôže, aby ste o rok nemuseli znova riešiť ten istý problém. Možno sa nenájdete vo všetkých bodoch, s najväčšou pravdepodobnosťou to však bude vo viac ako len v jednom bode.

 

Rýchle letné chudnutie do plaviek

 

Aj vy ste sa zľakli pred letom pri pohľade do zrkadla a predstave, že sa takto máte ukázať v plavkách? A podľahli lákavým reklamám, ktorými sa to koncom jari všade len tak hemží a sľubujúcim „ľahké a rýchle zhodenie 5 kg za mesiac“ ? Ak áno, neurobili ste dobre a v budúcnosti sa takémuto rýchlemu chudnutiu  určite vyhnite. Je to začiatok zaručenej cesty k jojo efektu. Pri rýchlom chudnutí strácate totiž aj svalovú hmotu. Spomalíte si metabolizmus a po ukončení diéty rýchlo naberiete späť zhodené kilogramy. A aj niečo navyše.

 

Nedostatok bielkovín, ktoré sú pre chudnutie kľúčové

 

Veľmi, veľmi častá chyba letných jedálničkov. Bielkoviny nám pomáhajú budovať beztukovú svalovú hmotu a bez ich dostatočného príjmu je akékoľvek chudnutie nemožné.

 

Je pravda, že počas horúcich letných dní málokomu ide na chuť bravčové mäso a sotva nájdete odborníka, ktorý by vám ho v lete aj odporúčal. Je však veľmi veľa iných zdrojov kvalitných bielkovín a práve na tie by sme sa v lete mali zameriavať – ryby, hydina, kyslomliečne produkty, strukoviny, tofu, sója.

 

Prosto, kde nie sú bielkoviny, nie je život. Ani štíhla línia. Doslova a do písmena.

 

A vôbec nie mimochodom – vedeli ste, že aj na to, aby ste mali silný imunitný systém, potrebujete prijímať dostatočné množstvo bielkovín? Spomeňte si na to počas jesenných sychravých dní, ktoré nás čakajú. Nedostatok bielkovín nevyvážite ani nadmerným konzumovaním vitamínov.

 

Zelenina je na chudnutie ideálna. Aj ovocie?

 

Paradajka, ktorá nechutí ako polystyrén, uhorka, do ktorej keď zahryznete aj so zatvorenými  očami, nemusíte rozmýšľať, či je to uhorka, cuketa alebo niečo iné nedefinovateľné – kto by odolal, však? Tešili sme sa celú zimu na obdobie, keď si zeleninu a ovocie budeme môcť kúpiť od domácich pestovateľov. Teda takú, ktorá okrem vlákniny bude obsahovať aj veľa vitamínov, minerálnych látok, čo sa nie vždy v prípade dovozových dá povedať.

 

Čo sa týka zeleniny, naozaj je na chudnutie ideálna a nemusíme sa v jej konzumácii  s výnimkou väčšieho množstva napríklad kukurice obmedzovať.

 

 

 

 

Opatrnejší by sme však mali byť pri ovocí. Najmä pri druhoch, ktoré obsahujú viac cukrov – banány, hrozno, hrušky, slivky. Mnohým nerobí nijaký problém skonzumovať za deň 400 – 500 gramov (aj viac…) týchto druhov ovocia. Patríte medzi nich aj vy? Ak chcete schudnúť, moja rada znie – pribrzdiť a uspokojiť sa so 150 – 200 gramami za deň.

 

Posedenia s priateľmi a grilovačky, miešané nápoje, zmrzlinové poháre

 

To všetko prirodzene patrí (aj) k letu. Je fajn stretnúť sa s priateľmi aj inak ako prostredníctvom sociálnych sietí. Rovnako je fajn dopriať si dobré jedlo či nápoj, ktoré pocit pohody ešte znásobia – raz darmo, jedlo je pôžitok. Rovnako je však fajn uvedomiť si rozumnú mieru. Nielen, čo sa týka množstva jedla, ale aj toho, ako často si budeme dopriavať.

 

V praxi to bude znamenať asi toto: ak si dáme zmrzlinový pohár každý deň po kompletnom obede, ak budeme večer čo večer drinkovať, či hodovať pri grilovačkách, tukové vankúšiky nás isto-iste neobídu. Zákonitosť príjmu a výdaja energie prosto platí – aj v lete.

 

Dovolenka all inclusive, polpenzia a výrazné vybočenie z dovtedajšieho jedálneho lístka

 

Niečo ako čerešnička na torte… Telo má svojím spôsobom rado stereotyp. S výnimkou prípadov, keď ho v situáciách, kedy sa napríklad zastaví chudnutie, potrebujeme niečím „šokovať“, aby sa prebralo.

 

Slovo dovolenka je vraj odvodené od slovesa dovoliť si. A keďže je zvyčajne len raz do roka, tak si chceme dovoliť. All inclusive. Najlepšie.

 

Ak by som si mala požičať slogan z reklamy na istý výrobok, povedala by som, že 8 z 10 ľudí (možno aj 9) sa z takéhoto typu dovolenky nevráti s hmotnosťou, ktorú mali pri odchode. A netýka sa to len tých, ktorí sú náchylní na priberanie či tých, ktorí majú nadváhu.

 

Pôvodne zamýšľaná predstava: Je tam úžasný výber a aj zdravé veci a aspoň nebudem musieť jesť hlúposti, sa obráti proti nim. Áno, je tam veľa dobrých a zdravých jedál, ale súčasne aj veľa, veľmi veľa lákadiel.

 

A v takých chvíľach mnohí (väčšina?) strácajú cit pre mieru a množstvo. Znova platí to, čo som už napísala: zákonitosť príjmu a výdaja energie.

 

Aj zo samých zdravých jedál môžeme pribrať.

 

Už mi veríte, že leto nie je ideálne obdobie na chudnutie?

Ak ste to zažili na vlastnej koži, tak už veríte. Stačí, aby ste počas leta „skombinovali“ dva-tri body, o ktorých som písala, a hravo sa stanete majiteľom 2 -3 kg čistých tukov (ne)zdobiacich vaše telo.

 

Čo s tým? Zbaviť sa ich, jednoduchá odpoveď. Úmyselne nepíšem, že rýchlo. Lebo chudnúť rýchlo, znamená chudnúť zle, teda nechudnúť, ale naopak priberať. Ak zoberiete rozum do hrsti, celkom ľahko sa tých 2-3 kg navyše dokážete zbaviť za mesiac, mesiac a pol.

 

Takže je zvrchovaný čas začať hneď teraz. Približne o tri mesiace totiž prepuknú prípravy na vianočné sviatky. A ešte pred  nimi budeme absolvovať mikulášske večierky, predvianočné kapustnice, posedenia typické na obdobie pred koncom roka.

 

Asi sa zhodneme, že ide o obdobie najnáročnejšie a najnebezpečnejšie, pokiaľ ide o hmotnosť a priberanie. A k terajším pár letným kilám navyše pridať ešte aj tie vianočné, to by nebolo to pravé orechové, však?

 

e-book zdarma 2

Maja Hlavandová

Ilustračné foto: Pixabay.com

 

Chcete dostávať tipy na štíhlu líniu?

Zanechajte mi na seba kontakt a ja vám horúce novinky pošlem.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *