Týmto radám na chudnutie sa širokým oblúkom vyhnite – 2.


Mýtov, poloprávd, neprávd či dezinformácií o chudnutí je toľko, že by ich nespočítala ani tá najvýkonnejšia kalkulačka.

Od rád typu „vypite každý večer tento nápoj a ráno budete ľahší“ (ubezpečujem vás, že ráno budete ľahší aj bez vypitia onoho nápoja),  až po síce menej nezmyselné, ale v každom prípade také, ktoré vám schudnúť nepomôžu.

Práve naopak.

O niektorých už bola reč v článku spred týždňa.

Ďalšie, s ktorými sa najčastejšie stretávam pri svojej práci, sú na rade dnes.

 

Vylúčte sacharidy a kilá budú letieť dolu

 

Všetci máme radi jednoduché riešenia a táto rada sa takou zdá. Žiaľ, chudnutie nefunguje systémom: „Vyznač text, stlač DELETE a je to.“

Rady tohto typu mi skôr pripomínajú až fóbiu zo sacharidov pri chudnutí. Určite odporúčam širokým oblúkom sa jej vyhnúť.

Prečo?

Začnem trochu akademicky (nebojte sa, len trochu): Nadváha a obezita je nadmerné zmnoženie tukového tkaniva.

To, že mám nadváhu alebo som obézna, znamená po slovensky nie to, že vážim veľa kilogramov, ale že mám veľa kilogramov tukov.

A to nie je to isté, však?

Ak chceme schudnúť, jediné, o čo by sme sa mali snažiť, je zbaviť sa zbytočných tukov, tukového tkaniva. A to sa nám vylúčením sacharidov zo stravy nepodarí.

Už počujem, ako mi viacerí teraz oponujete: Ale ja som vylúčila sacharidy a naozaj som schudla.

Budem vám oponovať – nie, neschudli ste. To iba ručička na váhe vám ukázala menej kilogramov.

Komu sa to zdá nelogické, nech sa vráti o pár viet vyššie: Nadváha a obezita je nadmerné zmnoženie tukového tkaniva.

Pýtate sa, prečo vám teda ručička na váhe ukázala menej kíl?

Vysvetlenie je jednoduché:

Tým, že ste vylúčili z jedálnička sacharidy, vylúčili ste z tela kopu vody, ktorú inak sacharidy zadržiavajú.

To je celé. Žiaľ.

Takže hoci vylúčením sacharidov zo stravy vám napríklad po týždni ručička na váhe ukáže pokojne aj o niekoľko kilogramov menej, to, o čo ste prišli, veru spálené tuky neboli.

(Pamätáte sa na čarovnú a na rozdiel od rady tohto typu naozaj pravdivú vetu, že tuky horia v sacharidovej peci?)

Za mňa – nevylučujte ani pri chudnutí sacharidy z jedálnička.

Jediné, ktoré môžete pokojne vylúčiť alebo výrazne obmedziť, sú tie jednoduché (sladké vodičky, keksíky, napolitánky, zákusky, cukríky a spol.).

Ostatné, ktoré voláme komplexné (zjednodušene povedané prílohy), určite nie.

Sú pre naše telo totiž hlavným zdrojom energie (spolu s tukmi). Ak ich vylúčite, budete unavení, bez energie, malátni, nevrlí, nervózni, bude vám zima a nebude vám dobre fungovať mozog 🙂 Lebo ten na svoju činnosť glukózu životne potrebuje.

Určite však nebudete mať o x kilogramov tukov menej.

A ešte niečo. Ak nedáme telu dostatočné a primerané množstvo sacharidov, začne ako zdroj energie spotrebúvať bielkoviny. Čo nikto z nás nechce.

Či si to chcete pripustiť, alebo nie, bez primeraného a rozumného množstva sacharidov sa vám nikdy nepodarí naštartovať metabolizmus a začať spaľovať prebytočné tuky.

Asi teraz čakáte odpoveď na otázku, koľko sacharidov by ste teda mali konzumovať, aby ste chudli? Koľko je to „primerané a rozumné“ množstvo?

Univerzálnu radu platnú pre všetkých vám nedám, lebo to nie je možné. Závisí to od mnohých faktorov – vášho veku, pohlavia, zamestnania, zdravotného stavu, fyzickej aktivity, atď., atď. Všeobecne sa však uznáva, že sacharidov by sme ani pri chudnutí nemali mať menej ako je 40 percent našej dennej energetickej potreby.

 

 

Ak chcete schudnúť, zásadne po 18-tej nejedzte

 

Táto rada sa stala doslova mýtom v súvislosti s chudnutím a sama som prekvapená, koľko ľudí jej ešte stále verí.

Je totiž použiteľná len pre veľmi malé percento z nás.

Pre koho?

Nuž, pre tých, ktorí chodia spávať o deviatej večer. V takom prípade dodržia osvedčené pravidlo, že večera má byť približne 3 hodiny pred tým, ako sa uložíme na spánok.

 

Priznám sa, že veľa takých ľudí nepoznám.

 

Ak chodievate spávať okolo jedenástej večer alebo aj neskôr, s takýmto pravidlom nepochodíte a zbytočne si môžete chudnutie skomplikovať. Najmä ak dodržiavate zásadu, že večera má byť ľahko stráviteľná.

V takom prípade môžu nastať dve situácie: okolo deviatej vás prepadne hlad. Vy ste však uverili mýtu, že po 18-tej nemáte (nesmiete) jesť, ak chcete schudnúť. A tak nejete. Vydržíte to nejako, až kým nepôjdete spať, ale keďže ste si ľahli hladní, nevyspíte sa dobre a nedáte telu šancu na to, aby sa dostatočne zregenerovalo spánkom.

Dôsledok?

Okrem toho, že budete nevyspatí, výrazne sa zvýši vaša chuť po energeticky výdatných jedlách, rozumej sladkých a mastných. Takže nič vhodné na chudnutie…

e-book zdarma 2

Tou druhou situáciou býva tá, že to jednoducho nevydržíte a okolo desiatej sa vrhnete na chladničku. Ako hovorí jedna moja klientka – a potom jem a jem a jem, až do prietrhu.

 

Východisko? Ak chodievate spávať neskôr, dajte si večeru okolo 18-tej, ale doprajte si aj tzv. druhú večeru. Napríklad v podobe pár lyžíc bieleho jogurtu alebo listovej zeleniny. Pomôže vám zahnať hlad, nepremení sa na tukové vankúše a vy sa dobre vyspíte.

 

 

 

Nepočítajte si kalórie, je to hlúposť a zbytočne sa tým budete stresovať

 

Áno, súhlasím, ak máte:

–          normálnu (zdravú) hmotnosť,

–          normálne (zdravé) množstvo aktívnej hmoty (svalov),

–          normálne (zdravé) množstvo neaktívnej hmoty (tukov),

–          normálne (zdravé) množstvo orgánového (viscerálneho) tuku,

–          si neviete spomenúť na meno svojho lekára, lebo nemáte žiadne vážne ochorenie,

určite si kalórie nepočítajte.

Vo vašom prípade je to naozaj hlúposť. To, čo robíte a ako robíte, robíte dobre a pokračujte tak aj ďalej.

 

Pre ostatných, ktorí sa v predchádzajúcich riadkoch nenašli, je moje odporúčanie nasledovné:

Rýchlo na radu, že si nemáte počítať kalórie, lebo je to zbytočné, zabudnite. Ešte skôr, ako sa vám dostane do hlavy.

Tí, ktorí nám to radia, nie sú k nám úprimní. Lebo aj oni vedia, že to nie je pravda. Ale súčasne vedia, čo chceme a čo nechceme počuť…

 

A kto by už len chcel počuť, že si má počítať kalórie, však?

 

Skúsme o tom rozmýšľať takto:

V odbornej literatúre sa uvádza, že nanajvýš 5 percent obezity a nadváhy je spôsobených metabolickým ochorením.  A čo tých zvyšných 95 percent ľudí, ktorí majú problémy so svojou hmotnosťou?

 

Nuž, majú problém predovšetkým s tým, koľko jedia, teda koľko energie prijmú a koľko jej vydajú. Veľmi zjednodušene – buď jedia veľa, alebo málo, alebo síce tak akurát, ale zle, alebo je to mix týchto možností.

 

Nepoznám iný spôsob, ako prísť na to, kde robím chybu, ako je ten, že si spočítam, koľko prijímam a koľko vydám.

 

Áno, je pravda, že ak chcem schudnúť zdravo a natrvalo, len množstvo kilojoulov, ktoré zjem, mi nestačí vedieť.

Potrebujem ešte zistiť, či mám jedálniček vyvážený, teda či obsahuje potrebné množstvo sacharidov, tukov, bielkovín atď. a to, aký mám bazálny metabolizmus. Ten je akousi zakázanou hranicou, teda hranicou, pod ktorú by môj energetický príjem nemal klesnúť.  Teda ak nechcem zapnúť svoj úsporný či šetriaci gén a znemožniť si chudnutie.

 

Lenže na nič z týchto bodov neprídem, ak si nebudem zapisovať jedálniček a ak spomínané hodnoty nespoznám.

 

Dobrou pomôckou, ktorá nám uľahčí prácu, sú rôzne kalkulačky na internete, ktoré nám viac či menej presne vyrátajú bazálny metabolizmus alebo pomôžu so spočítaním denného energetického príjmu a výdaja. Môžeme využiť aj služby wellness štúdií či štúdií zdravia, kde nám vďaka prístrojom presne povedia hodnotu bazálneho metabolizmu a pomôžu aj s analýzou jedálnička.

A čo sa týka argumentu, že sa počítaním kalórií budeme zbytočne stresovať?

Skúsme sa opýtať svojho tela, či ho viac bude stresovať týždňové počítanie kalórií, alebo ho viac stresuje tá horda tukov, ktoré sme mu naložili navyše?

Čo myslíte, čo by nám odpovedalo? 🙂

 

Maja Hlavandová

Ilustračná fotografia: pixabay.com

 

P.S. Aké máte vy skúsenosti s radami podobného typu? Dodržiavali ste niektorú zo spomínaných? Alebo nejakú inú? S akým výsledkom? Akú najabsurdnejšiu radu na chudnutie ste počuli alebo čítali? Dajte mi vedieť, rada uverejním vaše poznatky. Samozrejme,  pri dodržaní vašej anonymity, ak si to budete želať. Možno práve vaša skúsenosť pomôže niekomu inému, aby nezopakoval tú istú chybu.

 

e-book zdarma 2

 

Chcete dostávať tipy na štíhlu líniu?

Zanechajte mi na seba kontakt a ja vám horúce novinky pošlem.


O Maria Hlavandová

Vitajte na mojej webovej stránke. Volám sa Maja Hlavandová a pomáham ľuďom pochopiť, prečo sa im zmenšilo oblečenie v skrini a ako to urobiť, aby aj tanier bol plný chutných jedál, aj chudnutie bolo príjemné a bez jojo efektu.

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *